CK a PK, jak to vnímám já
CK a PK ...V poslední době se hodně zamýšlím právě cirkusovymi kousky a přirozenou komunikací. Když na to ohlédnu podle mého a Rozárčineho pohledu...tak CK je pro nás jen zpestření, ale nijak zvlášť nás nebaví. Ani se nedivím. Cirkusové kousky jsou vlastně výmyslem lidského faktoru, ale nikoli přírody ani přírodními zákony tak jako přirozená komunikace. C.kousky nám mohou pomoci upevnit důvěru, ale také ji ztratit, pokud na to jdeme špatně nebo to koně nebaví. A v podstatě nám v terénu moc nepomohou - nebo třeba na závodech či na tréninku. Právě proto je PK tak krásná práce. Nejen, že upevní důvěru a porozumíte si, také se sehrajete a všechny tyto podčasti přirozené komunikace využijete třeba na těch závodech, v terénu nebo v obtížných situacích. Rozárku např. pomocí pk učím zvykat si na různé hlučné podněty. Ukazuju ji co to je, ale nenutím ji za tím jít, nechávám ji, ať si to podle svého prohlídne a udělá to, co považuje za vhodné - když se dá na útěk, tak ji zastavím a jdu k překážce znovu, ale tentokrát s rozvahou a dávám ji povely já, co by měla udělat (mluvím na ni a vedu ji směrem k překážce, ale držím ji a snažím se ji udržet v klidu) Když kolem podnětu projde, tak ji pochválilm a natočím ji na ten podnět znovu, tentokrat aby si ho jen prohlidla a ona většinou jde za tím a ocucha si to zblízka. Tím to končí a jedeme dál. Prostě ji do ničeho nenutím ani netrestam, když se dá na útěk. Od té doby, co jsem to tsk dělala, nemáme žádný problém jít kolrm takových předmětů - nevadí nám, když kolem nás jede tatra a syčí ani traktor, může u nás pracovat bagr nebo startovat motorka a jiné, ani vlak nám nevadí, když jede přímo vedle nás. Prostě PK je o tom, udělat si s koněm vztah a práci tak, aby ho to bavilo a sám to chtěl, do ničeho ho nenutit a nechat mu svobodné myšlení a volné rozhodování (ale všeho s mirou, že :D) kůň vám to pak vrátí tím, že vám bude věřit a bude se mu s vámi dobře pracovat a bude ochoten :) Na tom je náš vztah s Rozárkou založen a cirkusovým kouskům se moc nevěnujeme.
